Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TIPP 6648
Copyright (C) HIX
2008-12-30
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Valasz: tobb mozdony*** HIX TIPP *** #6644 (mind)  71 sor     (cikkei)

+ - Valasz: tobb mozdony*** HIX TIPP *** #6644 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

> Felado : 
> Temakor: tobb mozdony ( 32 sor )
> Idopont: Tue Dec 23 07:43:11 CET 2008 TIPP #6644
> - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
>
> Adott terfogatbol nem lehet egy bizonyosnal nagyobb teljesitmenyt
kihozni
> (adott peremfeltetelek mellett, mint pl. energiafelhasznalas,
szervizelhetoseg,
> MTBF...).

A teljesitmeny csak egy nagyon apro szelete az egesznek. Egy Formula-1-es
motor kb. 120 kiló és a teljesítmenye a harmada egy masodik generacios
dizelmozdonynak, aminek a motorja mondjuk 16 tonna. Mozdonyoknal is
megfigyelheto ez az irany, a mai mozdonymotorok sulyteljesitmenye es
litertejesitmenye sokkal-sokkal a regi klasszikus amerikai EMD-dizeleke
felett van, de elettartamban es szerelhetosegben sehol nincsenek azokhoz
kepest - mindennek ara van. Leginkabb a fordulatszam donti el ezt a
kerdest, az oreg EMD-k 900 fordulat/perc korul forogtak max., a maiak
ennek a duplajat, de ha ezt a fordulatszamot tovabb emeljuk - bizonyos
hatarig technikailag siman megoldhato - , akkor a teljesitmeny is tovabb
novelheto, persze ennek ara van a masik oldalon. Igazabol oda akartam
kilyukadni, hogy a peremfeltetelek nem annyira fixek itt sem, illetve itt
is haladunk valamelyest a fogyasztoi tarsadalom iranyaba - bar joval
kisebb leptekkel, hal'istennek az EMD ma is gyartja az 1930-as evekben
kifejlesztett ketutemu dizelmotorok kozvetlen leszarmazottait, amik sem
sulyteljesitmenyben, sem terfogatteljesitmenyben nem veszik fel a versenyt
a legmodernebb motorokkal (nekik is van negyutemu), de elettertamban es
szerelhetosegben ma is ez az etalon, tomegevel futnak ma is a vilagban
az otvenes evekben gyartott hires 567-esek. Ez osszecseng azzal, amit a
tobbmozdonyos amerikai vonatokkal kapcsolatban irtam, hogy ott a mozdonyok
jo ertelemben vett igenytelensege letfontossagu. Nem veletlen, hogy pl.
a norveg Nordlandsbanen vonalon, ami egy 700-800 km-es zsakvonal
Trondheimbol joval a sarkkor fole, nehany ev kudarccal teli probalkozas
kivetelevel a vonal hatvanas evekbeli megnyitasa ota a mai napig csak
ilyen EMD-motoros mozdonyokat alkalmaznak - a kriteriumok itt is
hasonloak, ami elindul Trondheimbol, annak ide vissza kell ernie az 1500
km-es tura utan. A gazdasagi kenyszer a szemelyvonatok egy reszet itt is
elvitte a motorvonatok iranyaba (~2001-ig mozdonnyal vittek mindent
Steinkjertol eszakra), de ami mozdony, az ma is ilyen.

> terfogatot a mozdonyban. Amit nem tudok,
> hogy az amerikai mozdonyok "igazi" dizelmozdonyok, vagy dizelelektromosak
> (azaz dizelmotor + generator + nagyfesz elektronika + villanymotor)

Igazi dizelmozdonyok, azaz dizel-elektromos meghajtasuak :-)
Bar csak elvi sikon erdekes, a klasszikus (regi) amerikai DE-mozdonyok
egyenaramu rendszeruek (az ujak mar nem) es ezeknel kb. 800 V a plafon,
ami egyenaramnal meg messze van a nagyfesz-tol (ha jol emlekszem, 1500V
felett beszelunk errol, de ez mar regen volt, hoyg ezt tanitottak nekem
:-)

Dizel-mechanikus mozdonyt kb. 200 kW teljesitmenyig lehet/szabad/szokas
epiteni, felette nem tudod megoldani az eroatvitelt, legalabbis ugy nem,
hogy tartos/olcso/normalis meretu legyen.

Europaban a dizel-hidraulikus megoldas is elterjedt, ennek az elonye
leginkabb az, hogy olcsobb a technologia (nem kell bele rez) es konnyebb
a mozdony ugyanakkora nevleges (kerekkeruleten merheto) teljesitmeny
mellett. Persze a teljesitmeny itt is realativ, kis tulzassal ugy
hasonlithato ossze egy ugyanolyan kerekkeruleti teljesitmenyu
dizel-villamos es dizel-hidraulikus mozdony, mint mondjuk az autoknal egy
1.6 literes szivomomotor es egy 1 literes turbos, amelyekeknek ugyanakkora
max. teljesitmenye. A kovetkezmenyek teljesen hasonloak, minel nehezebb
a terep es minel nagyobb az ossztomeg (vonatsuly), annal inkabb a
dizel-villamos hajtas fele billen a merleg nyelve (nem veletlen, hogy a
dizelmeghajtasu motorvonatok szinte kivetel nelkul dizel-hidraulikusak,
a nehez tehervonati dizelmozdonyok pedig szinte kivetel nelkul
dizel-villamos meghajtasuak).

udv., Akos

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS