Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX KULTURA 119
Copyright (C) HIX
1996-11-04
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Proust-rol (mind)  87 sor     (cikkei)
2 Re: *** KULTURA *** #111 (mind)  4 sor     (cikkei)

+ - Re: Proust-rol (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves B. Laci,

csak par megjegyzesedre reagalnek roviden. Irod:

>  A 3. kotet (Guermantes ha jol emlekszem) Erdelyben is megjelent
>86-87-ben a Helikon sorozatban. Mivel altalaban az Europa kiadonal
>megjelent konyveket adtak ki ujra nehany ev kesessel, lehet hogy ott
>konnyebben hozza lehet jutni. Nem vagyok viszont meggyozodve, hogy ez
>megegyezik a francia kotetekre bontassal.

Mint megbizhato forrasokbol kiderult, csak az elso 3 kotet lett korabban
leforditva, es most ujonnan a 4. A tobbi kotet forditasa egyelore nincs
folyamatban. Szomoru. Az eddigiek kotetekre bontasa megegyezik a franciaeval.

>  A Proust-rol mondott velemenyrol nagy vonalakban egyetertek. Hogy
>aldasos hatasu-e, azt nem tudom. Inkabb nem mint igen. Az irodalom ugy
>nagy osszesegeben aligha aldasos, s elvezoje kissebb-nagyobb adagokban
>de megiscsak merget iszik.

Nem egeszen ertem, milyen ertelemben gondolod az irodalmat meregnek. En az
aldasos hatast nem a kulvilag fele operacionalis, merheto formajaban ertettem,
hanem a belso lelki vilagra. En sem hiszem, hogy jo irodalmat olvasva a
kozosseg hasznosabb tagjai leszunk, jobban fogjuk tudni, kire szavazzunk,
stb. De segithet az onismeret elmelyiteseben, megtanithat arra, hogy jobban
odafigyeljunk belso hangjainkra, azok tudatositasara, felkeszithet ra, hogy
elfogadjuk azokat a belso valtozasokat, amiken eletunk soran ugy mi, mint
masok atmegyunk, halandosagunkkal valo szembenezesre, stb. Ezzel kapcsolatban
ajanlom Harold Bloom, The Western Canon c. konyvet.

>  Proust nem szimpatikus szemely, mint olyan. Az a fajta iro akit az ember
>neha szivesen a fenebe kuldene. Ha aztan a szazvalahanyadik oldalon
>valamelyik kireszletezett erzes ismerosnek tunik, szinte elborzad az
>ember, hogy egy ilyen neurotikus idegvegzodessel kozos erzesei lehettek.

Nekem nem ez a benyomasom rola az eddig olvasottak alapjan, de eloszor talan
vegig kene olvasnom az egesz regenyt, utkozben valtozhat a velemenyem. Az
eddigiekbol szamomra csak az derult ki, hogy az atlagosnal erzekenyebb.
De nem tudom, hogy Proust-ra az irora, illetve a regeny egyes szam elso
szemelyben beszelo narratorara gondolsz-e; a ketto nem egeszen ugyanaz,
bar nyilvan eleg nagy az atfedes. E ket szemely gondos szetvalasztasanak fon-
tossagat taglalja Umberto Eco, Six Walks in The Fictional Woods c. nemreg
megjelent konyvecskejeben. Az koztudott, hogy Proustot apja (es sajat
maga is) gyenge akaratunak tartotta, lehet, hogy o ezt felfokozottan adja
tovabb a narrator karaktereben, amitol annak kesobb neurotikus vonasai
lesznek. De ha jol tudom (nem olvastam), a Contre Saint-Beuve c. tanulmany
koteteben Proust maga is epp az ellen lazad, hogy az irot, mint a mindennapok
emberet, szemelyiseget hasznaljak fel a muvei elemzesehez, hogy abbol in-
duljanak ki. Elesen szetvalasztja a mindennapokban a tarsadalom tagjakent
szereplo en-t a legbelso en-tol, amely szamara - szerinte -  minden igazi
muvesznek fel kell aldoznia magat, mert minden nagy mu csak ez utobbi vala-
dekakent johet letre, es ennek a legbelso en-nek szinte semmi koze a kul-
vilag szamara megjeleno en-hez. Vitathato? Persze. Ha pedig esetleg annak
alapjan tartod Proustot neurotikusnak, hogy a konyvben tobb valtozatban is
elofordulo szexualis feltekenyseg mint fo motivum vegig vonul az egesz
konyvon, akkor meg kell kerdeznem, hogy vajon Shakespeare is neurotikus
volt-e.

>A muveszetrol alkotott eszmefuttatasai egy faradt muveszet vonaglo
>tukorkepei.

Lehet. Me'g nem tartok ott, hogy tul sok ilyen eszmefuttatast tett volna,
leszamitva a Vinteuil szonataval kapcsolatosat. Proust kora, a Belle
Epoque, egy kifaradasban levo kor volt, nyilvan Proust sem tudott felul-
emelkedni azon, hogy kora termeke legyen. De azt a virtuozitast, latszo-
lagos konnyedseget, ahogy elbeszelesbol, leirasbol at tud folyni filozasba,
es onnan vissza, azt nagyon elvezem nala. Lehet, hogy a muveszeti eszmefut-
tatasai faradtak, de van melyseguk es belso konzisztenciajuk, ha nem is
kell/lehet mindent elfogadni belole vegso igazsagkent (mi az, amit lehet,
ezen a teren?).

> Bergotte-ot allitolag Anatole France-rol mintazta... hat egy
>idegbajos Anatole France talan valoban ugy irt volna.

En ugy tudom, hogy tobb iro szemelyisegebol gyurta ossze Bergotte-ot,
(koztuk Anatole France-szal), akarcsak Vinteuilt, a zeneszerzot tobb,
altala ismert zenesz alapjan formalta meg.

>Nem hiszem hogy a vilag gyorsulasa okozna, Proust mar eleteben is idegen
>volt a vilag szamara, es neki is a vilag.

Vajon nem szukseges feltetel-e ez egy nagy mu megszuletesehez, hogy a muvesz
valamelyes tavolsagot tartson a vilagtol, hogy arra egyeni, sajatos szogbol
valo ralatasa legyen? De az 1919-ben, me'g eleteben kapott Goncourt dij nem 
egeszen azt tukrozi, hogy a vilag szamara idegen lett volna Proust.

Udvozlettel,
Leirer Laszlo
+ - Re: *** KULTURA *** #111 (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

,

kooszoonoom


AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS