From: az operaszovegekrol...
> Ebben van valami. De igazabol a forditas sosem az igazi, az eredeti
> nyelven irtak megiscsak, ott vannak jol es pontosan a hosszu rovid,
> hangsulyos-hangsulytalan szotagok.
Aha. Akkor legyszives a verseket is eredetiben olvasni, mert talan ott
sem stimmelnek pontosan a szotagok... Nem is tudom miert irnak a koltok
magyarul verseket...
>> torkomba, pedig nem szokott. Egy fura dolog volt csak: Desdemona miert
>> nem volt szoke?
> Talan nem volt szoke operaenekesno es elfogyott a szoke paroka? :)
Bocs, de benne van az operaszovegben, hogy Desdemona szoke volt? Vagy az
eredeti Shakespeare-muben???
Vagy ezt csak kesobb talaltak ki, mert jol mutat a neger pasi mellett a
svedszoke lany?
Amellett Othello nem neger, hanem mor. Berber. Ami tavolrol sem fekete
bo"rt, es karakulgondor frizurat jelent.
---------
En mostanaban Herczeg Ferencet olvasok. Fel kell fedezni az oreget,
nagyon jo humora van.
Gabor >
|
Szerintem...
ALIEN 4: mostanaban az egyik legnagyobb csalodasom. Voltak olyan
ismeroseim, akik szerint filozofikus a mu, de szerintem inkabb hely-
telen hozzaallasrol tesz tanubizonysagot, mar ami a keszitoket
illeti. Mas sulypontozast vartam, a film lenyegeben arrol szolt, hogy
az univerzum legmocskosabb teremtmenye az ember, nala meg az idegenek
is jobbak, mert azok csak esznek meg szaporodnak. De ezt mar
megtudtuk az elso reszbol is, a masodik kelloen nyomatekositotta ezt
az osi igazsagot, a legujabb epizod viszont mar nem tud semmi emberit
nyujtani. Az emberiesseg metaforaja, Ripley mar felig idegen, ami
lehet, hogy otletnek jo, de sehova se vezet, csak lelektelen
parbeszedekhez, kozhelyes beszolasokhoz. Emellett a filozofikusnak
szant fonal mellett az idegeneknek nem jut valodi szerep.
Felbukkanak, szetrepesztik a minimum mennyisegu koponyat, mellkast,
de vegig az az erzes kerulgetett, hogy valahogy kimaradtak a filmbol.
Az arctamadok, amik a masik harom resz szerint a legiszonyatosabb
teremtmenyek az ismert vilagegytemben (hiszen a leheto legrosszabb
halalt szanjak annak, aki eleg szerencsetlen, es talakozik veluk),
teljesen lenyegtelenek, egy raugrik Ripley-re, de kabe 3 masodpercig
latszik a vasznon.
A figurak erdektelenek, a szimpatikusabbak mar az
elejen elhullanak, es vegul csak azok huzzak ki, akiktol felall az
ember hatan a szor... Winona Ryder volt a film pozitiv csalodasa,
igaz, kedvenc filmmagazinom szerint epp az o figuraja jellegtelen.
Lehet, hogy mas szerepeihez kepest ez igaz, de az Alien 4 karakterei
kozott o az utolso mentsvara annak, aki egy kis emberi erzesre,
onfelaldozasra, vagy valami hasonlora vagyik a riadofenyekben es
nyalkaban furdo high-tech urhajon. Egyebkent mostanaban a sci-fi
filmek leginkabb arra jok, hogy megmutassak, milyen teljesitmenyre
kepesek a trukkos cegek szamitogepei (ld. Starship Troopers). Az
Arugat (ez az urhajo neve, ha jol emlekszem) fantasztikusan jol
keszitettek el (de nem tudtak megvalni a Star Wars ota uralkodo X-
szarny motivumtol - mellesleg jol nez az ki), a hajobelso, a
diszletek mind megerositettek film atmoszferajat. A viz alatti harci
jelenetben az idegenek lelegzetelallitoan neznek ki, es akcio
szempontjabol is ez a jelenet jelenti a film csucsat, igaz, a
kovetkezo letras uldozes is eleg jo. Talan itt kellett volna
abbahagyni... Mert ami ezutan jon, az nem csak gyomorforgato, de
ertelmetelen is, es a legalapvetobb Alien hagyomanyokat rugja fel.
Az az arnyalt, megis zsigeri felelmet, hogy az emberben novekszik
egy eloskodo, iszonyu fajzat, elcsereli egy husszin, ket meter magas,
visszataszito monstrumra, amibol vegul (akar az elso es masodik
reszben) a negativ nyomas csinal spagettiszoszt - nos, ez mar csak
bosszanto volt. Hogy a befejezes szintugy regi, most nem keltett
ismeros felhangokat. A jelenet, melyben Ripley megtalalja sajat
klonjait, sokkolo, es a film masik csucspontjakent szolgal. De vegul
ugy erztem, hogy egy regi nevvel, es egy remek csomagolassal eladtak
nekem valami olyasmit, amit nem vettem volna meg...
Kronos
(B.Sz.from Hungary)
|