Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 391
Copyright (C) HIX
1999-05-22
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: Re:Megtortek az automat + olompotlo (mind)  10 sor     (cikkei)
2 Homasita (mind)  19 sor     (cikkei)
3 Nyomatek stb.... (mind)  94 sor     (cikkei)
4 Index-ragasztas, gumibak (mind)  8 sor     (cikkei)
5 Auto Hi-Fi (mind)  18 sor     (cikkei)
6 Auto-vasarlas + hitel (mind)  10 sor     (cikkei)
7 rendor vasuti atjaroban (mind)  34 sor     (cikkei)
8 Kiegeszites: loerok es nyomatek (mind)  32 sor     (cikkei)

+ - Re: Re:Megtortek az automat + olompotlo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hi!

Szerintem nem csak a rendorseg rendelkezik a rendszamokkal, hanem az
onkormanyzatoknak is van nyilvantartasa. A sulyado miatt. Eccer a qrva
kozteruletfelugyelok engem is megbirsagoltak es erdekes modon az
onkormanyzattol kaptam a csekket. Ha van ismeros a tanacshazan, biztos meg
lehet szerznio egy rendszamhoz tartozo tulajt....
Udv!

Guriga
+ - Homasita (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Ma ellatogattam a levlistan tobbszor emlitett Homasita Kft-hez
(autofelszereles), porblemak a kovetkezok:

- Ki van irva, hogy nyitva szombaton 8-tol 12-ig, de ezt szombaton
  kilenc tajban csak a bejarati ajto racsain keresztul tudtam
  elolvasni.
- Meg az is ki van irva, hogy csak kereskedoknek.

Lehet, hogy mashol jartam, mint ahol irtatok? Fehervari utat irtatok,
de ez a Fehervari ut egyik mellekutcajaban volt, kb. 80 m-re a
Fehervari uttol. Ha tud valaki magyarazatot, ossza meg velem. 

Koszi, 
 
Krisz
> ------------------------------------------------------------------------
VUCSICS, Krisztian *** http://rumcajsz.sch.bme.hu/~vucsics
+ - Nyomatek stb.... (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Udv mindenkinek!

Yerico keresere leirom az osszefuggeseket a nyomatek, a teljesitmeny es
a sebesseg kozti osszefuggest.
Talan kezdjuk egy kis alapozassal.
Megkulonboztetunk a motor munkavegzese, teljesitmenye, hatasfoka
szempontjabol effektiv es indikalt ertekeket. Az effektiv a tenyleges,
merheto ertek. Amit vizsgalopadon is mernek, ahol biztositottak az uzemi
korulmenyek. (ha valakit erdekel a tovabbiakban errol is irhatok)
Az indikalt ertek a szamitott amit a meretek es hiteles adatok alapjan
szamithatunk ki.(elenallasok nelkuli)
Mindket ertek kiszamitott ertek, de az effektiv nagyon jo kozelitessel
megadja a tenyleges uzemi ertekeket.
A munka szamithato:
- indikalt: Wi=A*s*pi /A dugattyufelulet, s loket, pi indikalt
kozepnyomas/
- effektiv: We=A*s*pe /u.a. csak az e index effektivet jelol/
Az effektiv az indikalt ertek ellanalasokbol eredo tenyezokkel torteno
szorzasa utan kaphato meg.
A teljesitmeny nem a megszokott modon szamithato.
Pe=(F*pii*d*n) / 60 Watt-ban
F: gazero, a dugattyura hat, pii:3,14, d:forgattyukor atmero, n:
fordulatszam.
Innen ered az osszefugges a nyomatek es a teljesitmeny kozt => d=2r,
M=F*r => (2pii*M*n) / 60*1000
ami a szorzok es a szogatvaltasok miatt  (M*n)/9550 KWatt-ban.
Tehat Pe=(M*n)/9550, ha Pe allando akkor a fordulat novelesevel csokken
a motor! nyomatek, termeszetesen ez csokken a kihajtasoknal is.
Ebbol ered, hogy a sebesseg novekedesevel a nyomatek csokken.
Valamint visszaterve az egyszerusites kozepere (M=F*r), kiderul, hogy a
nyomatek novelheto a gazerovel, illetve a forgattyus sugarral. Ezeknek
mi az eredmenye? Hosszu loketu motor, valamint a megfelelo feltoltes a
maximalis lehetseges keverekmennyiseg 1:14-1:16 aranyban. Fontos a
keverek homogenitasa, mennyire tiszta, nem dus-nem szegeny. Fontos az
egester fajtaja, a keverek tokeletes egese erdekeben, mert igy lehet
akkora energiat eloallitani amibol a megfelelo gazero keletkezik. Ezert
nem porgos motorok a teherautomotorok mert ott a nyomatek a fontos. Es
minden hosszu loketu motor lomha, oka: lasd nagy forgattyusugar.
Tehat kis fordulat = nagy nyomatek, es ez minden motornal ervenyes!
Az indikalt teljesitmenyt maskent kell szamolni.
Pi=(pi*n*A*s*Z)/1200= Fi*v=A*pi*(2s*n)/60 (v: forgattyus seb.) ha
osszevonunk a kepletben: (Fi*2s*n)/60 itt is a kar a fordulat es az
effektiv gazero a lenyeg.
Ketutemunel mas, mert ott az oszto 1200 helyett 600, mivel ott minden
fordulatra jut hasznos utem, mig a negyutemunel csak minden masodikra.
(ha szuks. egyszer ezt is szivesen leirom)
Tehat a teljesitmeny rovasara nem megy a nyomatek, mert az noveli a
teljesitmeny erteket. De ugyanakkor megteveszto is lehet mert a F1-es
motorok hatalmas fordulatszamon uzemelnek ami kompenzalja a nyomatek
hianyat bizonyos fordulatszam tartomanyokban, ezert tudnak elerni nagy
sebesseget.
Igaza van Yericonak abban, hogy a nagy nyomatekkal rendelkezo autok nem
tudnak nagy vegsebesseget produkalni. De a gyorsulassal mar mas a
helyzet.
Mert ha ezt a nyomatekot a megfelelo modulacioval, a megfelelo karon
kihajtjuk, egesz jo eredmenyeket erhetunk el. A problema csak ott van,
hogy a fordulatszam novekedesevel hamar letunik a nyomatek, igy a
kezdeti jo gyorsulas eltunik. Egy hosszu loketu motor sem biztos, hogy
lomha. Mert ha a feleslegesen tehetlenul lengo tomegeket ki lehet
iktatni akkor a motor maris szabadabban, konnyebben mozog, igy
porgosebb. Sot meg nyomatek is marad!
Gorgos teljesitmenypadon mert effektiv teljesitmeny:
Peff=(Fh*v)/(3600*n) |KW| Fh a hajtott kerekekre hato fekezo ill.
ellenero, v a meresi sebesseg |Km/h|.

A tuzeloanyag fogyasztas is vizsgalhato a nyomatek fuggvenyeben.
Tuzeloanyag fogyasztas: Bm=(3600*V*ro')/(1000*t) |Kg/h|
Fajlagos t.a. fogy.: b=(1000*Bm)/Peff. |g/KWh|.
Peff-bol a nyomatek elohozhato behelyettesitessel.
Ezek utan mar kis ugyeskedessel ki lehet szamitani a nyomateki
diagramot  a fordulatszam fuggvenyeben. Valamint a fogyasztaset. Amikbol
kiderul, melyik fordulatszam tartomanyban idealis a fogyasztas.

Ehhez kapcsolodik a kovetkezo egeto kerdes, a sebesseg kerdese.
A motorfordulat es az attetelezesek szorzatabol kiszamithato a kerek
fordulatszama, amibol a gepjermu sebessege is a kulonbozo fokozatokban,
amik abrazolhatok diagramon is. Igy egy lepcsos digramot kapunk. Aminek
lenyeges pontjait osszekotve egy gorbet kapunk, ami behelyettesitve a
korabbi diagramba, megadja azt is, hogy mely sebessegtartomanyban a
legnagyobb a fogyasztas, igy megallapithato mely sebessegfokozatban a
legnagyobb a nyomatek (nem biztos, hogy az elsoben, az attetelektol
fugg).

Most egyenlore ennyi remelem eleg ertheto volt.
Es logikus is. Ha erdekel valakit majd meg kicsit taglalom az
osszefuggeseket a gyorsulas es a nyomatek kozt, de ha az itt leirtakat
osszevetjuk (kis faradsagal) azt is megallapithatjuk.

Udv:
Teeby
 

----oO  The Säint ®  Oo----
 
+ - Index-ragasztas, gumibak (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok
Ket gyakorlati kerdes:
Melyik ragaszto boldogul az indexbura kemeny muanyagaval? Sikerult mar
valakinek javitani?
Mikor lehet erezni a szakadt motortarto gumibak hatasat? En semmi kulonoset
nem
vettem eszre.
udv, Sanyi
+ - Auto Hi-Fi (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hello Adam, Hello AUTOsok!
     
     Kicsit elmaradtam
      >Irogathatnank rola, hatha okosabbak leszunk :o)
     Amennyit en tudok, csak okosabb lehetek...:-ß
     
     >Van rajta kapcsolhato alul es felulatereszto szuro,
     >a vagasi frekvencia szabalyozhato, a csatornak paronkent hidba 
     >kothetoek, es trimod uzemben is bekothetoek.
     
     Na itt maris megallhatunk (de meg nincs itt a kanaan!:))! 
     Szeretnem kerni, hogy valaki magyarazzon mar egy kicsit ezekrol a 
     dolgokrol. Trimod, hidba kotve, vagasi freki, szeparalt hangszoro, 
     alulatereszto szuro, meg ilyenek.
     Elore is koszi.
     
     UDV
     Chucky
+ - Auto-vasarlas + hitel (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Egyre nagyobb kedvem volna egy autot venni. Egy Suzukira gondoltam, egy 3 ajtos
1.0-as motorura. Az volna a kerdesem, hogy hogyan lehet a legkevesebb kezdo-
reszletbol megvenni egy ilyen kocsit. Ujat vegyek, vagy hasznaltat? Milyen bank
ok foglalkoznak gepkocsi 
hitelezessel, lizinggel? Mit jelent a tartos berlet?
Valaszaitokat maganba is ha lehet


-- 
sajt	
+ - rendor vasuti atjaroban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

>Budapestrol tartottam Bekescsabara. Mar Kecske-
>met utan jartam a 44-es uton, mikor egy vasuti atjaroban
>atmentem - az altalam szabalyosnak hitt - 80 km/h-s se-
>besseggel. No, rogton utana le is kapcsoltak! Kozolte a
>szerv, hogy a megenegdett 40 helyett en 80-nal voltam
>szives... Mondom, mar ne haragudjon, de egy fia 40-es
>tablat nem lattam, es orszaguton lennek vagy mifene.
>Aszongya erre a rohadek, hogy van egy olyan szabaly,
>mely szerint vasuti atkelohelyen atkelni lakott teruleten
>belul 30, azon kivul 40 km/h-s sebesseggel lehet csak mar
>a legelso elojelzo tablatol kezdve.

Szia!

Ha nem tevedek, akkor te a Lakitelek es Tiszaug kozotti vasuti atjaronal
lettel lemeszelve, kozel a tiszaugi hidhoz. Azon a kornyeken a rend orei
gyakran mernek sebesseget. Az ipari vagany egy olyan telepre vezet, ahol en
meg emberi tevekenyseget talan soha sem lattam, pedig surun jarok arrafele.
Viszont jo egy honapja a rendorauto bent (!!!!) allt a telepen, es onnan
mert. Eleg erdekes!
 A szabalyt en ugy tudom, hogy 30 lakott teruleten belul, 50 kivul, es csak
a vasuti atjaron torteno athaladasra vonatkozik. Ha valaki mostanaban
vizsgazott, idezze mar be a pontros KRESZ-szabalyt.

Mindenesetre azon az atjaron en is mindig 80-nal suhanok at. (Skoda120 - mar
majdnem vegsebesseg :))) )

A rendor-rendor kapcsolatrol:
Egyik rokonom nyomozo. A mult hetvegen a Balaton-parton lelotte egy
traffipaxos rendorauto 72-vel lakott teruleten belul. A rokon kinyujtotta a
rendorigazolvanyat, erre siman tovabbengedtek. Bezzeg egy atlag autos
jogositvanya valoszinuleg ugrott volna.

udv: yerico
+ - Kiegeszites: loerok es nyomatek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

>Tehat a nyomatek a gyorsulokepesseget es az elvontathato sulyt
hatarozza meg,
>mig a teljesitmany a lekuzdheto legnagyobb ellenallasokat es ezzel
egyutt
>a vegsebesseget hatarozza meg.

Egy aprocska kiegeszitest tennek a kollega szemleletes leirasahoz,
megpedig a valtok meretezesehez. A valtoknal a lenyeg annyi, hogy a
segitsegevel a nyomatekot tudjuk novelni (1-nel kissebb attetelnel
csokkenteni). Ez abbol adodik, hogy nyomatek= ero*erokar. Ha
valtoztatjuk az erokart, akkor valtozik a nyomatek. Igy lehet elerni
azt, hogy teljesitmenyre kihegyezett motor is jol gyorsuljon. A
valtoknal ket fele fo szemlelet figyelheto meg:
1. rvid valto: nagy attetel, tehat jo gyorsulas.
2. hosszu valto: lomhabb, mert kissebb az attetel, de mivel kevesebbet
porog, igy kissebb a fogyasztas.
A ketto kozotti jo kompromisszum megtalalasa egy kulon mufaj. Nekem pl a
skoda valtja tetszik, mert jol illeszkedik a rugalmas, de egyebbkent
lomha motorhoz. A Ladamnal ez el van cseszerintve. Az elso 3 fokozat jol
eltalalt, de a 4. fokozat tulsagosan hosszu. 40-50 kozott szerencsetlen
auto csak erolkodik, de varosban ez a leggyakoribb sebesseg :-(

Jo lenne egy kicsit reszletesebben is olvasni a kipuffancs
meretezeserol.
Ugy dontottem, hogy megprobalok osszebarbarkodni egy injektort. Remelem,
hogy egyszer menni is fog. Ha sikerul, akkor majd szolok :)

Fresi BaCSi

u.i.: Erdekel valakit a dizelek lelkivilaga???

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS