Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX TIPP 1062
Copyright (C) HIX
1993-06-23
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Nemzetek nevei (mind)  4 sor     (cikkei)
2 Stopp Itten =kerdojel= (mind)  19 sor     (cikkei)
3 Autozas New Yorkban es egyebutt (mind)  46 sor     (cikkei)
4 Mit kell latni Angliaban (mind)  14 sor     (cikkei)
5 Magyar KRESZ, nemet rendszam, stopp (mind)  23 sor     (cikkei)
6 Francia utazas 2. (mind)  33 sor     (cikkei)
7 Spanyolorszag (mind)  4 sor     (cikkei)
8 Manchester Business School - allas (mind)  25 sor     (cikkei)
9 Autobiztositas Europaban (mind)  7 sor     (cikkei)
10 Francia adalek (mind)  29 sor     (cikkei)
11 Ha 315 akkor plane - es egyebek (mind)  39 sor     (cikkei)

+ - Nemzetek nevei (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tolem meg is kovezhettek, de akkor sem irom kisbetuvel a nemzetek neveit.
(Es NEM az ocsmany A'nglius nyelv miatt.)
Egyebbkent ezt mar egyszer leirtam a TIPP-ben.
Zsoter Andras (Hong Kongbol)
+ - Stopp Itten =kerdojel= (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Nem tudom kinek hianyzik egy varos kozepen a stoppolas, de ha mar kerdez-
tetek, hogy mi van Hong Kongban irok egy kicsit.
 Szoval: Elvileg azt hiszem a lakatlanabb reszeken lehet stoppolni is, de
szinte mindenutt van buszjarat. Itt minimum haromfele (tobb van, csak azok nem
olyan elterjedtek) buszjarat letezik. Van olyan rusnya nagy emeletes busz mint
az A'ngliusoknal, elvileg ezt is le lehet obegatni az ut kozepen, bar ezek
hajlamosak betartani azt, hogy lehetoleg megalloban allnak csak meg. Aztan
van ketfele minibusz abbol az egyik fajta az ugy nagyjabol kotott iranyba
megy de barhol meg lehet allitani fel es leszallas celjabol, a masik fajtan
me'g alkudozni is lehet, hogy merre szeretned, hogy menjen (persze Kantoniul)
[ez utobbi fajtan csak kiszallaskor kell fizetni].
 A buszarak nem tul magasak, HK$ 2.80 - 5.00-ig, kiveve ha at akarsz kelni
Hong Kong sziget es a felsziget kozott mert akkor dragabb. (Autoknak itt
tiz dollart kell fizetni az alagut hasznalataert, amit peldaul taxisok
oda-vissza iranyba elkernek az embertol.)
Dehat itt az emberek nem nagyon szoktak rohanni, ugyhogy a vizen keresztul
meg lehet menni hajoval is, az meg HK$ 1.50-ert atvisz.
(US$ 1.00 az kb. HK$ 7.8?? mittudomen.)
Zsoter Andras (Hong Kongbol)
+ - Autozas New Yorkban es egyebutt (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ez egy olyan remek tema, hogy hozzaszolok, pedig csak Princetonbol vagyok.
Jogsim meg otthonrol, de kocsim csak az USA-ban 'keletkezett',
ugyhogy itt tanultam meg vezetni. Magyarorszagi tapasztalataim csak az 
anyosulesbol illetve nehany ittas barat kocsijanak hazavezetesebol szarmaznak.

Princetonban a biciklistak a szokasos lampatlan sisakos kepet nyujtjak,
mennek osszevissza, de kicsi a forgalom es mindenki vigyaz rajuk, ok meg
magukra. Balesetet Princetonban 4 ev alatt egyet lattam, pedig azert
delutan 5-kor meg dugo is tud lenni az egy darab foutcan. Ennel biztonsagosabb
forgalmat, ahol felalomban is haza lehet vezetni, nehez kitalalni.

New York az egy mas teszta. Eloszoris rossz idegzetueknek es kezdo 
vezetoknek nem ajanlott. Itt mod nyilik a brillirozasra, aki egy sarga
taxit megeloz az elmondhatja magarol, hogy tud valamit. Baleset annak
ellenere is viszonylag keves van, hogy a kocsik rendszeresen vagnak a masik
ele, oldalrol furakodnak be a kialakult dugoba, ha a lampa sargara valt
gyorsitanak, a gyalogosok fokent a pirosban mennek at, es a biciklistak...
Na itt erdemes megallni. A biciklistak teljesen teszoleges iranybol,
sebesseggel es mennyisegben bukanhatnak fel. Vigyazni szerencsere 
ok vigyaznak magukra, a kocsi vezetoje legfeljebb infarktust kap, amikor
az egyiranyu utcaba bekanyarodvan egy biciklis szaguld vele szemben 
teljes sebesseggel, az utolso pillanatban kikeruli, majd atcikazik a
piroson. Tobbnyire futarok, akik leveleket es csomagokat visznek,
New Yorkban ez a leggyorsabb modja a kezbesitesnek. Az itteni amerikai
ismeroseim tobbsege nem mer New Yorkban vezetni, es azt hiszem okkal.
En amolyan dodzsem palyanak fogom fel, persze az utkozeseket jobb elkerulni.
Ha nem tartana egy parkolohely megkeresese tovabb mint az egesz 
Princeton-New York ut (1-1.5 ora), akkor talan meg gyakrabban is bemennek.

Egyik nagy elmenyem a reggel 9 korul Boston fele menet az autopalyan a
nekivadultan szlalomozo es a leallosavon elozo munkaba igyekvo autosok voltak, 
talan nem veletlenul rossz a massachuset-i vezetok hire.

Altalaban az amerikaiak nem vezetnek veszelyesen. Azt hogy nem indexelnek, 
nem tudjak kie az elsobseg, es minden kanyarban fekeznek, meg lehet szokni.
Az egyetlen dolog, amit elegge utalok bennuk, hogy nincsenek tekintettel
arra, ha valaki savot akar valtani, vagy be akar sorolni az autopalyara.
Csak mennek rendithetetlenul egyenesvonalu egyenletes mozgassal, es fel sem 
merul bennuk, hogy talan modositani kene csak azert, mert valaki az orruk 
elott indexel. Ennel csak azok bosszantobbak, akiknek "beragadt" a fenyszoro 
kapcsoljuk, neha az a gyanum, hogy nem is tudjak, hogy a kocsijukon van 
tompitott. A vezetok kb 10%-a leledzik ilyen tudatlansagban.

No, mielott Jozsi letrehozza az AUTO-t, befejezem.

Gabor
+ - Mit kell latni Angliaban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Kedves Angolhonban alkotok !

Nyarra tervezett Angliai utamhoz szeretnek ezuton tippeket az utvonal
konkretizalasahoz. Tehat: mit erdemes Delangliaban (Londontol keletre)
megnezni ? Mit erdemes Skociaban megnezni ? 
Mi a legudvozitobb modja az autoval valo atkompolasnak es az mennyibe
kerul ? Van e valamifele katalogus az angliai, akarom mondani Nagybritan-
niai Youth Hostelekrol vagy BB-rol es ahhoz hol jutok hozza ?
Termeszetesen kozlekenyebb kedvu avagy sok szabadidovel rendelkezo
tippelok minden mas hasznos/fontos infojat is megkoszonom.
Akar a TIPPbe akar cimemre : 

Pinte'r Istva'n 
Universitat Kaiserslautern, B.R.Deutschland
+ - Magyar KRESZ, nemet rendszam, stopp (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Bocs mindenki, de egy restanciam volt TIPP olvasasban...

Stopp Cipruson: Nagyon jo (1 fiu, cucc nelkul)
        20%-ban az elso auto megall, atlagos varakozas
        5 perc, max 15 perc  (ket fiu,  keves csomag, BMW 735)
        egyszer meg egy motor is felvett, sisak nelkul.
        Nalam nem volt sisak!(:-D)
        10perc ejjel 1 ora, 2 fiu, 1 lany, es a kocsi csak
        3 szemelyes volt! Aki sokat akar stoppolni, irany CIPRUS!!
Nemeto. adalek: erdemes a benzinkutkijarathoz ugy allni,
        hogy a nem tankolok is lassanak a sztradarol. Siker kb. 5-10%

A varosok nevei + rendszam minden SHELL autosatlaszban benne vannak,
ezen kivul a rendszamon is rajta van egy pocset, hogy Kreis Aachen stb.
(AC) vagy Mettman (ME) Dortmund (DO) Bonn (BO). A harombetuseket meg
a kinnelok se tudjak mind (MTK, WOB stb)

Az uj sebessegkorlatozas es lampahasznalat bevezetesetol a balesetek
szamanak drasztikus
csokkeneset varjak. Joggal. Mellesleg azota SOKKAL tobb helyen van
kiteve a 70-es tabla (ahol lehet menni, pl. Hungaria - Robert K. krt.).
  ,   ,
Baan Peter
+ - Francia utazas 2. (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Tekintettel arra, hogy ezen informaciok masokat is erdekelhetnek,
Pinter Istvannak irott vakaszlevelem lekozlom a TIPP-en is:

Kedves Istvan!

Nehany valasz a feltett kerdesidre (nem tudok mindre valaszt):
VAdkempingezes: altalaban a helyi hatosagok tiltjak sokhelyutt
(francia nyalvu tablakat lehet neha latni kiteve). Ennek ellenere
gyakran latni vadkempingezoket. 
Amit tanacsolnek: egyedul ne taborozzatok le, ha mer vannak angolok,
hollandok, franciak, nemetek, hozzajuk kell csatlakozni. Altalaban este-
fele megallnak a nevezetesebb helyek kornyeken (foleg camping-carral,
nem satorral, de lattam mar satrazast is). Meg egy: maganteruleten
ne verjetek satrat! 
A camping eleg draga. Altalaban fizetni kell a kocsi, a satorhely es a
szemelyek utan kulon-kulon. Igy egy este kb 80-100 Fr korul szor.
Szallodaban (Formule-1 , Premiere Classe 3 szemelyre egy szoba 139 ill.
149 fr). Ezek utak menten levo szallodak. Kartyaval is mukodnek.
 Sok az olcso szalloda  a varosokban is. Letezik az angol bed-and-breakfast
is, itt tablat kell keresni "chambres d'hotes" jeligere, tanyakon, stb.
Katalogus is van nyilvan. Barhova mentek, tajekozodjatok alaposan a kornyeket
leiro guide-ekrol (konyvesboltban, trafikban). Angol es nemet verziok
altalaban vannak. Minden jelentosebb helyen van idegenforgalmi iroda.
Jo lehet oda is betevedni: "Syndicat d'initiative" a nevuk.
 YouthHostel is van tobb helyutt, kiadvanyt kell szerezni roluk. Becsleseim
szerint 40-50 Fr korul mozoghat az aruk.
Bretagne-i ido: persze. hogy esik, de nagyszeru napokat, heteket is ki lehet
fogni. A tengerpartja csudaszep. Delen melegebb, a La MAnche hidegebb.
Zaszlok jelzik a plage-ok tisztasagat. Bretagne-rol reszletes turajavaslatkat
is tudok adni.
Sok francia csak franciaul beszel, a nemet nem nagyon segit, az angol tobbszor
hasznos lehet. Turelmesen magyarazni kell. A magyarokkal momentan semmi
bajuk, sot a tobbseg kedvesen cseveg az ilyen bizarr nemzetiseguekkel.
+ - Spanyolorszag (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Haho Mind !
Ki tudna otleteket adni mit erdemes szeptemberben Spanyolorszagban csinalni ?
Autoval megyunk 3 hetre.
Lengyel Balazs
+ - Manchester Business School - allas (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Annak, akit erdekel:


Research Vacancies

Manchester Business School (Ref.143/93)
A three and a half year, SERC funded Research Assistant/Associate to
play a major role in a project on the Development of Firms and
Markets in Hungary. Applications are sought from social scientists
who have completed a Ph.D (or near completion) or who have equivalent
research experience. A working knowledge of Hungarian is essential.

Futher particulars and application forms for the following posts are
available from the Academic Staffing Office (Tel: (44) 61 275 2028).
Please quote ref.



Idezet a 'THIS WEEK' (Issued by Communications Office University of
Manchester) helyi kiadvany majus 31-i szamabol.

Ha valakit postai cim, fax erdekel, irjon, utananezhetek.


Mondok Zsuzsa
+ - Autobiztositas Europaban (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Juliusban athajoztatom az automat Rotterdamba. Onnan szeretnem hazavezetni
Magyarorszagra. Ehhez persze olyan felelossegbiztositasra volna szuksegem, ami
Europaban is ervenyes. Probaltam a AAA-t, de szerintuk ehhez legalabb 25
evesnek kellene lennem. Tudja valaki mi a megoldas? Letezik olyan biztosito,
amelyik nem varja el, hogy 25 evesnel idosebb legyek?
-- 
			Imre
+ - Francia adalek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Molnar Miklos nagyon szep osszefoglalast kuldott Franciaorszagrol.
Ezt szeretnem meg egy kicsit boviteni.

3) Bordeaux mellet Europa legnagyobb duneje.

4) Delen az Atlanti partokon javaslom meg Biarritz-ot.
Carcassone, egy gyonyoru var, amit soha nem foglalt el ellenseg

5) Cote d'azur : Monaco - nappal a hercegi palota felszigete, 
Cousteau kapitany tengeri muzeumaval, - este a Casino es kornyeke.
Kozepkori varosnak : Eze, St-Paul de Vence 
Halaszfalu : Port Grimaud, St. Tropez mellett
Picasso muzeum, Renoir haza, stb

6) Aix-en-Provence :  Vasarely-alapitvany
Camargue - a Rhone deltajaban - St Marie de la mer, 
Aigues-Mortes a so'hegyekkel
Az avignoni fesztival !!

7) A Verdon-i Grand-Canyon 700m-es melysegevel.

Es szerintem azert a Loire-menti kastelyokat sem szabad kihagyni.

Mar csak az a nehany honap szabadsag kell, ami eleg arra,
hogy mindent lassal. :-))

Jo utazast !

Gabor
+ - Ha 315 akkor plane - es egyebek (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

H & U!

Amint a tegnapi (#1061) TIPPbol implicite kiderult, bar becsuletesen valaszol-
tam - volna :-) mindenkinek, egy aramkimaradas oda iranyitotta a hozzaszolaso-
mat, ahova lehet, hogy valo (nyomtalanul eltunt). Ugyhogy, most sokkal rovi-
debben:

Autozassal kapcsolatban:

Jozsival (HIX) elegge egyetertek, so"t egy baratom, aki Belgiumban e'l,
(ott 1976-ig egyaltalan nem kellett jogositvany, ugyhogy az autopalyak ezert
vannak kivilagitva) azt mondta, hogy most itt (Mo-on) meg rosszabb autozni, mint
Belgiumban, pedig amikor kiment, szerinte itt sokkal jobb volt a helyzet.
Ha az emlitett sebesseg 315 km/h, akkor meg inkabb fenntartom a velemenyem.
Elnezest a ferditesert, masodkezbol (?) szarmazott az informacio.

Meg egyszer a mondatrol:

Kedves Gabor (Nagy, Nizza)!
Most magamtol is izzadok, csak az a baj, hogy nem gyongyot. De azert kekeckedj
csak batran.(Ha lesz alkalmam, visszaadom.) Most jonnek a cafolatok:
(1) Rendezz szavazast az "adossagba kerult" ertelmerol. Pl. a kollegaim is meg-
    osztottak ebben a kerdesben.
(2) Bizony a negyutemu (uj?) Wartburgokkal lehet taxizni, sot teszik is. (Hat
    ko"bo"l nem lehet hidat epiteni?)
    Mar-mar arra gondoltam, hogy keresek egy fu"zold Wartburg taxit, es kozjegy-
    zo jelenleteben megteszem az utat, de uta'lok adossagba KEVEREDNI! (Es mi
    van, ha a kozjegyzo azt hitelesiti, hogy "fizetesi hatraleka keletkezett",
    vagy netalan szerinte az auto inkabb libazo~ld?)
(3) Az aquincumi ko"u't (legalabb) a Florian tertol huzodik Aquincumig (lehet,
    hogy tovabb), megtekintheto a Florian ternel az aluljaroban, a Szentendrei
    uton nehol a vizvezetek mellett, es termeszetesen az aquincumi kiallitason.
(4) A "bu~do~s cipo"fu"zo"t" (<- latjatok, hogy nem jo ez az e'kezeteze's?) csak
    illusztracioul tettem be. A "huvos ital" pedig a "Birodalom es a huvos ital"
    III. cimu filmben hangzik el, aminek termeszetesen semmi koze sincs a Csil-
    lagok haborujahoz, hiszen a Jedirol es a Gonosz Birodalomrol szol. Kulonben
    is (ez az elso temahoz is passzol): NEM FEKEZUNK SENKI KEDVEERT!

Udv: Szekely Balazs

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS