1. |
Ujra blokkolas vagy nem blokkolas (mind) |
64 sor |
(cikkei) |
2. |
holanc (mind) |
7 sor |
(cikkei) |
3. |
Fekezes (mind) |
14 sor |
(cikkei) |
4. |
fekezes + visszakapcsolas (mind) |
18 sor |
(cikkei) |
5. |
ABS es baleseti helyszineles (mind) |
8 sor |
(cikkei) |
6. |
koszi + gyuru (mind) |
18 sor |
(cikkei) |
7. |
Re: Honda ( 15 sor ) AUTO #201 (mind) |
19 sor |
(cikkei) |
8. |
Re: Elektronikus gyujtas, radio zavar ( 28 sor ) AUTO # (mind) |
35 sor |
(cikkei) |
9. |
Re: gumik ( 34 sor ) AUTO #217 (mind) |
50 sor |
(cikkei) |
10. |
fekezes motorfekkel vagy anelkul (mind) |
25 sor |
(cikkei) |
11. |
Fekezes... (mind) |
12 sor |
(cikkei) |
12. |
Inditas (mind) |
17 sor |
(cikkei) |
13. |
Repulo hatso kerekek,Aquaplaning (mind) |
21 sor |
(cikkei) |
14. |
Hello ! (mind) |
16 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Ujra blokkolas vagy nem blokkolas (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok !
> Szerintem azok a nagy bohom ABS-es BMW-k meg Mercik azert nem tudtak ugy
> megallni mint az ABS nelkuli atlagautok mert kb. ketszer olyan nehezek...
> Fizika.
Jo !
Akkor fizika:
A surlodasi ero = a surlodasi tenyezo * Feluleteket osszenyomo ero
A surlodasi tenyezo fugg a gumi anyagatol es az ut anyagatol, valamint
a ketto kozott levo szennyezodesektol ( Pl olajfolt ) Ezek adjak
a surlodasi tenyezo erteket. ( A kepletet sajnos nem tudom felirni,
mert tobb mint 10 eve nem hasznaltam. Azon kivul valami gorog
betuvel kene jelolni, ami e-mail-ban elegge korulmenyes. )
A feluleteket osszenyomo ero nagyobb a nagyobb tomegu auto eseten.
( F = m * g )
Vagyis a nagyobb tomegu autot nagyobb erovel lehet fekezni.
F = m * a
F az ero m a tomeg "a" a gyorsulas illetve itt a lassulas.
Vagyis amennyivel nagyobb surlodasi ero keletkezik a tomeg miatt,
annyival nagyobb ero kell a lassitashoz. Tehat nem fugg a kocsi
tomegetol a fekezhetosege. A fekezhetoseg fugg, mint irtam a gumi es
az ut anyagminosegetol, a koztuk levo szennyezodesektol.
Nem fugg a gumi uttal erintkezo feluletenek meretetol.
A szelesebb gumik a jobb utfekves miatt es nagyobb teljesitmenyek
eseten ( F1 ) a nagy hoterheles miatt kellenek. Kis feluletu
gumi nem tudja eldisszipalni a fekezeskor keletkezo nagy
mennyisegu ho"t.
> Ha a hajtott kerek blokkol, akkor a motor hajtoerejet
> is fekezem (levettem a laba a gazrol es a feket nyomom).
> Ha ebben az esetben visszakapcsolok, azaz
> novelem a hajtoerot a hajtott kerekeken es a kerek forogni
> kezd, akkor ez tobb, vagy kevesebb fekero, mintha blokkolva
> maradtak volna? (nyilvanvaloan lassabban forog igy a hajtott
> kerek, mint egyebkent forogna). A csuszasi surlodasi ellenallas
> nagyobb, mint a gordulesi. Hasbol azt mondanam, hogy maradjanak
> azok a kerekek inkabb blokkolva es ne forogjanak...
Allj !
A fizikaoran nekem csak a kovetkezo fogalmakat tanitottak a temaval
kapcsolatban:
tapadasu surlodasi ero
csuszasi surlodasi ero
gordulesi ellenallas
Az altalad emlitett surlodasi ellenallas az micsoda ?
( Ez nem cikizes, hanem csak fogalom tisztazas akar lenni ! )
A gordulesi ellenallas az amikor a _fekezetlen_ auto gurol.
A tapadasi surlodasi erorol akkor beszelunk, ha fekezzuk az autot
es a gumi nem csuszik.
A csuszasi surlodasi erorol akkor beszelunk, ha a kerekek
blokkolnak, vagyis egyaltalan nem forognak.
Ha forog is es csuszik is ( slip ) az mas eset.
Errol engem sajnos nem tanitottak. :-(
Az utolsoelotti mondatodbol szamomra egyaltalan nem kovetkezik az
utolso mondat !
A 215-osz szamban en egyik mellett ( blokkolo, vagy nem blokkolo
fekezes ) sem tettem le egyertelmuen a voksomat. Inkabb arra
utaltam, hogy a vezetonek kell ezt eldontenie, ha alkalmas ra.
Az esetek nagyreszeben az ABS jobban tud donteni, mint a
100 km-es jogositvannyal rendelkezo vezeto.
Udv. Tibi
|
+ - | holanc (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok,
Van-e valami eloiras arrol, hogy aki ilyentajban athajt
Ausztrian, annal kotelezo, hogy legyen holanc?
Koszi a valaszokat,
BGabor, Bp.
|
+ - | Fekezes (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hello!
A fék-ABS vitahoz annyit tennek hozza, hogy tobb nagy autogumi gyarto cég
végzett teszteket. Erdekes, hogy tapadas szempontjabol minimalis elteressel
mindegyik a 20% csuszas/80% forgast hozta ki legoptimalisabb esetre. Az ABS
is ezt probalja "utannozni". (lasd, pl veszfekezes eseten az ABS-es auto is
hagy feknyomot az uton...) Elkepzelheto, hogy a ABS-telen autot blokkolo
fekezessel hamarabb meg lehet allitani, de az ABS elonye ott jon ki, hogy az
auto veszfekezes eseten is iranyithato marad. (Tehat betonfal elott inkabb
ABS nelkuli autoval probalkoznek, ha egy ozet kell nem-elutni, ott inkabb
ABS-es kene.)
...es azt ne mondja senki, hogy ABS-szel rendelkezo autot nem lehet
megcsusztatni...
P.Istvan
|
+ - | fekezes + visszakapcsolas (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
A fekezes kozbeni visszakapcsolassal kapcsolatban lenne eszrevetelem: Szaraz
aszfalton nincs vele problema, de csuszos uton erhetik meglepetesek az embert.
Megpedig amikor megcsuszik a (hajtott) kerek es erre az ember felengedi a
feket,
hogy korrigaljon. Itt jon (johet) a meglepetes, hogy az auto csuszik tovabb,
mivel a megcsuszaskor lefulladt a motor. Szoval csak ovatosan ...
Udv
Adamo
ui. nekem is van egy versenyzo ismerosom, az Astraja (mezei, 1.4-es kombi)
nemi szoktatas utan 60-nal mar "ke'rte" az egyest :-))
Van olyan a listan, akit erdekel a versenysportok technikai hattere,
tuningolas
stb. ?
|
+ - | ABS es baleseti helyszineles (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Hello
Az ABS-rol az jutott eszembe, hogy hogyan tudjak manapsag megmondani
mennyivel ment az autos a baleset elott (ui. az ABS-es auto nem hagy
feknyomot)? Regebben ugye lemertek a gumik hagyta csikot az aszfalton es
abbol kovetkeztettek az auto sebessegere. Most ez hogyan megy?
Attila
|
+ - | koszi + gyuru (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
---KOSZI
koszi az elektronikus gyujtas elvet!
hala istennek tudom, mi az a monostabil multivibrator,
es az otlet jol hangzik, asz'szem beepitek 1 ilyet :-)
(en ugyan nem tervezem meg, inkabb megveszem boltban).
---(NEM/)HALOGEN-GYURU
nemhalogen/halogen atalakito gyurut leginkabb lada es
egyeb szoci kocsikra specializalodott boltokban kapni,
mert ott divik ennek a hasznalata. en szemely szerint
a wesselenyi utcaban levo trabi boltban vettem, ami
a koruttol par meterre van, a korut es a kertesz utca
kozott. a gyuru ara 30Ft/db.
udv
zoli
|
+ - | Re: Honda ( 15 sor ) AUTO #201 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szia,
On Fri, 13 Nov 1998 wrote:
> Valaki tudja mi celt szolgal az uj Honda Civic SOHC-ben a szivocso vegenel
> levo (ures?) doboz? Nehany usa-i hp.-n rezonatornak hivjak es azt irjak, ha
> kiszedjuk jobb hangja lesz es kb +2le-vel novekszik a teljesitmeny.
Tenyleg rezonator, a szivocso rezgesi frekvenciajat allitja be, meghozza
csokkenti. Eltavolitasa utan lehet, hogy no a maximalis teljesitmenyed, de
biztos, hogy a kozepes fordulatszamokon csokken a nyomatekod. Mivel egy
utcai auto nagyon ritkan megy a maximalis teljesitmeny kozeleben, sokkal
tobbet a kozepes fordulatszam tartomanyban, nem javaslom az eltavolitas.
Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
LAJBER Zoltan http://jht.gau.hu/~lajbi
GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek http://jht.gau.hu
A member of HuLUG http://mlf.linux.rulez.org/mlf
|
+ - | Re: Elektronikus gyujtas, radio zavar ( 28 sor ) AUTO # (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szia,
On Fri, 27 Nov 1998 wrote:
> Udvozletem minndenkinek!
>
> >tudna valaki irni nehany sort az utolag beszerelheto elektronikus
> >gyujtasrol? elonyei, mukodesi elv stb... koszi! :-)
> Nem leszek tul szakszeru, de nemi informacioval szolgalhatok, annal is
> inkabb, mivel en is epitettem ilyet, es be is szereltem a Ladaba
> (1200S). Az elv a kovetkezo: a hagyomanyos gyutasnal a megszakito
> kalapacs kozvetlenul a gyujtotrafo kisfeszultsegu tekercsenek aramkoret
> szaggatja meg. Ebbol kovetkezik, hogy ha egy gyujtoszikrat nezunk,
> akkor annak amplitudoja, es hossza (magassaga es szelessege) a
> megszakito allapotatol erosen fugg, es a fordulatszam novekedesevel
> egyre rovidebb lesz. Az elektronikus gyujtasnal viszont a megszakito
> egy monostabil multivibratorral eloallit egy fix szelessegu es magassagu
> negyszogjelet, ami kelloen nagy gyujtoszikrat ad a magasabb
Igazan kulturalt elektronikus gyujtas eseten pedig a gyujtotrafot is
cserelni kell. Az uj trafonak kisebb az ellenallasa, ezert nagyon aram
folyik rajta keresztul. A szikra energiaja pedig a megszakitas
pillanataban folyo aram negyzetvel aranyos. Megszakitonal azert nem mennek
3-3.5 Amper fole, mert hamar tonkremenne a megszakito.
A tovabbi elonyok mar csak akkor jelentkeznek ,ha a mechanikus elogyujtas
szabalyozas (ropsuly+membran) helyett az elogyutjas szoget is az
elektronika hatarozza meg a motor fordulatszam, terhelese es
homersekletek alapjan.
Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
LAJBER Zoltan http://jht.gau.hu/~lajbi
GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek http://jht.gau.hu
A member of HuLUG http://mlf.linux.rulez.org/mlf
|
+ - | Re: gumik ( 34 sor ) AUTO #217 (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok,
On Sun, 29 Nov 1998 wrote:
> > az autotipushoz es az utviszonyokhoz a legjobban 'illo' gumit ertem.
> >
> > A fenti peldanak magyarazata egyszeru: tul szeles volt a gumi az autokon.
A dolgo ennel sokkal bonyolultabb. Sok fugg a futomu, lengescsillapito es
gumi allapotatol, es ezek nem fuggetlenek egymastol.
> Akkor az F1-es autokon miert vannak olyan batar szeles gumik? Gyorsitasnal
> eleg a kisebb tapado felulet is... fekezeshez viszont pont, hogy nagyobb
Nem leg, sot. A gyositaskor tipikusan 2 kereket hasznal az ember,
fekezesnel 4-et. Ezert vannak kulonbsegek.
> > A forgalom az nem laborkiserlet. Ha 1 mp-et is vesztesz azzal,
> > hogy elmelkedsz, az egy embereletbe kerulhet. Nem ABS-es
> > auto eseten labbal nem tudod olyan finoman adagolni a fekerot, hogy
> > jobb eredmenyt erjel el a blokkolo fekezesnel. :-(
>
Haat, ezek szerint az autod fekhatasat mindossze 60%-ban tudod
kihasznalni. Kicsit gyakorlno killene vizes macsakkovon (nem
forgalomban!), hogy erezd, hol a hatar.
Egy kis segitseg, ha fektavon picit (nagyon picit) "reszeled" a kormanyt.
csak annyit, hogy epp erezd, mekkora erovel _lehetne_ forgatni. Ha ez az
ero hirtelen lecsokken, akkor kezdi elveszteni a tapadasat a gumi.
A legjobb tapadas a tipikus utcai gumiknal az enyhen nyikorgo hanghoz
tartozo csuszas kornyeken van.
> Hmmm, szerintem ez igy nem igaz. Nemveletlenul kapcsolhato ki az ABS
> sportautoknal ill. terepjaroknal Te tobb csatornan erzekeled a fekezes
> okozta reakciokat, mint egy egyszeru forgaserzekelo. Gondolj csak bele:
> egy kanyart konnyebb bevenni, ha a belso iven levo hatso kerek blokkol.
> Nezz meg egy rallyt;-)
Nem, nem egesszen. Egy vezeto sem tud olyan gyorsan es pontosan
szabalyozni, mint az ABS elektronika...
De! a vezeto lat az auto ele is, es azt is latja, mi fog kovetkezni. Az
ABS elektronika meg azt, hogy mi tortent. Hiaba rettenetesen gyors, egy
ugyes, elorelato pilota ezert jobb lehet.
A rally meg teljesen mas, ott direkt megcsusztatjak az autot.
Udv,
-=Lajbi=--------------------------------------------------------------------
LAJBER Zoltan http://jht.gau.hu/~lajbi
GATE Jarmu- es Hotechnika Tanszek http://jht.gau.hu
A member of HuLUG http://mlf.linux.rulez.org/mlf
|
+ - | fekezes motorfekkel vagy anelkul (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Sziasztok!
: Igen, en is azt tapasztaltam, hogy ha brutalis fekezes mellett
: meg vissza is valtok es felengedem a kuplungot, akkor sokkal
: hamarabb le tud lassulni az auto.
Fekezesnel ha kinyomom a kuplungot, akkor csak a kocsi mozgasi energiajat
kell felemesztenem. Ha motorfek is van (visszavaltas nelkul), akkor a
motor forgasi energiajat is csokkentenem kell, tehat hosszabb lesz a
fekut. Visszavaltasnal no a motor forgasi energiaja, mert megugrik a
fordulatszam (az ehhez szukseges energia a mozgasi energiabol vonodik el).
Ahhoz hogy meg egyet vissza tudjak valtani, motor fordulatszamat
csokkentenem kell, de nem motorfekkel. Ez alapjan az elso visszavaltas
utan kuplungot felengedni, kicsit varni, majd azonnal kinyomni,
visszavaltani meg egyet, es csak akkor kiengedni a kuplungot, ha
valamennyit mar lassultunk, hogy "emberi" fordulatszamtartomanyban
maradjon a motor. De szep elmelet. :-)
Gyakorlatban a vezetok tulnyomo resze nem mer ralepni igazan a fekre.
Regebben volt egy-ket musor a nemet teveben, hogy hany gyerek uszhatta
volna meg az utcara rohangalast lenyegesen kisebb serulessel, ha a vezeto
tenyleg padlofeket nyomott volna (semmi visszavaltas).
Udv,
marky a germanhonba szakadt neme[s|csek] -
|
+ - | Fekezes... (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>A tobb, mint 1600 kg-s AMG 55 merci az miert all meg 100 km/h sebessegrol
>fekezve 37 m. utan? Az atlagos auto meg 45-48 m.-t fekez amig megall?
>Az auto tomege velhetoen egy tenyezo a sok kozul, de nem a mervado.
>A fekberendezes, de nemkevesbe a megfelelo gumi szamit. Megfelelo alatt
>az autotipushoz es az utviszonyokhoz a legjobban 'illo' gumit ertem.
>A fenti peldanak magyarazata egyszeru: tul szeles volt a gumi az autokon.
Hat persze, szaraz uton fekezeskor nagy hatrany tud am lenni a szeles gumi
:))) Biztosan megallt volna 10 meteren belul a ket tonnas BMW ha mondjuk
bicigligumik vannak rajta. Logikus :))
G.
|
+ - | Inditas (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
> A legjobb az, ha a motor inditas
>utan egybol indulsz is, fuggetlenul attol,
>hogy a homerseklet +30, vagy -20 fok.
>Addig, amig a motor nem eri el az uzemi
>homersekletet, a gazt csak modjaval kell
>adni, mert a motor kopasa akkor a legna-
>gyobb.
Hat.. Kressz tanfolyamokon azt tanitjak hogy igenis jarassuk a motort
uresben par percig, valamint a szerelok is ezt mondjak(en mar 3 szerelotol
is hallottam ezt eddig, mindegyik hangsulyozta a fontossagat) a
fogyasztastol pedig nem kell felni, az hogy uresbe jar 2 percig a motor az
nem oszt nem szoroz.(lehet hogy ha rogton terhelnenk a motort akkor meg
tobbet is enne?) Az oregebb autokat szerintem erdemes jaratni, uj autoknal
pedig biztos leirjak a gepkonyvben hogy hogyan kell eljarni...
G.
|
+ - | Repulo hatso kerekek,Aquaplaning (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>Fekezesnel a hatso kerekekre juto lefele szorito ero csokken, mig az elson
>no. Extrem esetekben a hatso kerek elvalhat a talajtol (!). A terheles....
Szerintem a hatso kerek csak akkor valhat el az aszfalttol ha az elso ket
kerek helyere folraksz valami brutalisan vastag gumit, a motorhazra
folerositesz egy hutoszekrenyt es ezek utan lejton lefele szaguldva nyomsz
egy padlofeket.. Akkor talan el fog valni a ket hatso kerek a talajtol :))))
AQUAPLANING
Mostanaban szo volt az aquaplaning-rol, szerintem azert ettol annyira nem
kell betojni(hacsak nem kanyarban er minket) En multkor Szentendre fele
menet omlo esoben mentem, ahogy tulleptem a kocsival a 80km/h-t azonnal
foluszott a vizre (surrogo hang, iranyitas nuku) ilyenkor csak levettem a
gazrol a labam a kocsi visszament 80km/h ala es ujra tudtam iranyitani.
Annyira tetszett a dolog hogy utana meg ketszer direkt felusztattam a kocsi,
nagyon fasza volt :))) Szerintem a lenyeg az hogy ne kapkodjuk jobbra balra
a kormanyt, ne fekezzunk, hanem egyszeruen vegyuk le a labunkat a gazrol...
A tobbi megy magatol. Persze kanyarban azert ciki lehet a dolog :(((
udv,
G.
|
+ - | Hello ! (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
>tenni halogen izzot. A papam kedden indul Nemetorszagba es olyan rosszul
vilagi
>t a kocsiban levo nem halogen izzo, hogy az borzalmas. Hiaba vettem bele
ujat,
>sem sokat segitett. Mas kerdes, hogy meg be is kell allitani, de az meg a
kiseb
>bik, azt megcsinaltatom. De szemre is olyan sargan vilagit, hogy nem sokat
latn
>i vele.
Ha annyira sargan vilagit, nem artana megmerni az ego labain a feszultseget
!
Szerintem a nem halogen izzo sem vilagithat sargan.
(Jaro motornal kb 14 V-nak kell lenni. max 14.4 !!! )
Zotya
|
|