Hollosi Information eXchange /HIX/
HIX AUTO 1658
Copyright (C) HIX
2002-11-25
Új cikk beküldése (a cikk tartalma az író felelőssége)
Megrendelés Lemondás
1 Re: kotelezo (mind)  11 sor     (cikkei)
2 kotelezo (mind)  7 sor     (cikkei)
3 karikatura (mind)  4 sor     (cikkei)
4 Az ablakmosoba mindig szoktam tenni fagyallot, a hutof (mind)  3 sor     (cikkei)
5 kocsilopas (challenge-response) (mind)  107 sor     (cikkei)
6 talalkozo (mind)  56 sor     (cikkei)
7 talalkozo (mind)  56 sor     (cikkei)

+ - Re: kotelezo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Hali!

En az OTP Garancianal vagyok, es 3 havonta fizetek. A csoda tudja miert, de
a
mult heten kikuldtek a jovo evi elso csekket. Hm, talan hogy ne hagyjam ott
oket? Ugyanis 640Ft-tal kell majd kevesebbet fizetnem, mint eddig, ami ugye
evi szinten 2560Ft megtakaritas (B10-es vagyok). Hogy is van ez akkor?
Hiszen ugy tunt, hogy emelkedni fognak a dijak.

Udv joe
XM 2.1TD
+ - kotelezo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Szisztok!

En akarhogyan is nezem, nekem a Kobe biztositasa jon ki legolcsobban. Azt
tudjatok , hogy van orszagos ugynokhalozata? Fel kell hivni oket es
megmondjak ki van hozzad a legkozelebb.

Feri
+ - karikatura (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Ezt nem birom megallni, belinkelem. En speciel leestem a szekrol.
http://www.hnidziejko.pbi.pl/klinika_rys/1/Balony.jpg

pJ
+ - Az ablakmosoba mindig szoktam tenni fagyallot, a hutof (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

sohase.
Abba is kellene?
 Bela
+ - kocsilopas (challenge-response) (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok!

Sandor irta:
: Itt mar engem meghalad a dolog, de az fontos szerinted hogy optikai
: legyen? Mert kozos buszok (CAN) mar a kozepkategoriaju autokban
: (laguna2, megane2) is vannak.

Hogy elektromos vagy optikai buszt hasznalsz, az igazabol csak a tolvajok
felkeszultsegen mulik. Optikai buszt joval macerasabb "megszivatni".
Egyebkent amig a buszon nem titkositott adatkommunikacio folyik, ugyis
mindegy. A bibi az, hogy amig mondjuk egy airbag-szenzor titkositja az
adatot, hogy karambol van, legzsak bacsi, tessek kioldani, addigra a game
over regen bekovetkezett. Nyilvan ennek semmi ertelme, eleg lenne
bizonyos adatokat titkositva tovabbitani. Az eredeti felvetes szerint
minden alkatresznek mindenhol be kellene azonositania magat. Nyilvan semmi
ertelme az ulesallito motort a benzinpumpanal beazonositani, tehat el
kellene gondolkozni azon, hogy mit erdemes egyaltalan authentifikalni. A
kulcs-ajtozar es a kulcs-motorelektronika parositas vilagos, de ezen kivul
mi meg? Ha manapsag tolvajok ki tudjak cserelni a motorelektronikat egy
olyanra, amit nem erdekel a titkositas, akkor egy esetlegesen ve'dett
benzinpumpat is ki tudnak pluszban cserelni, tehat igazi megoldas nincsen
(lasd 1. premissza). Automata valtonal esetleg meg lehetne csinalni, hogy
ne lehessen P-bol kivenni, de ezen is lehetne sufnituninggal segiteni.

: Te, en ugy tudom hogy igenis challenge-response van, legalabbis egyes
: rendszerekben. Megprobalok utananezni...

En ismerek 2-3 kozepkategorias megoldast (ertheto okokbol nem irok
markaneveket), ezek egyiranyuak. Raadasul nemcsak az authentifikacio
egyiranyu, hanem az adatforgalom is (szemben az immobilizerrel, lasd
lejjebb). Azaz a kulcs kuld egy kodot a kocsinak es a kocsi ezalapjan vagy
nyitja az ajtot, vagy nem. A kulcs nyitasrol-nyitasra valtoztatja a kodot
egy bizonyos algoritmus alapjan, a kocsi elektronikaja is mindig a
kovetkezo kodra nyit csak, regebbire nem. Viszont a kocsinak toleransnak
kell lennie [ha a kulcs a 23456. kodot kuldte, es a kocsi csak a 23453.
kodnal tart, akkor is nyit, mert lehet, hogy a sofor a kocsmaban rault a
farzsebeben levo kulcsra es megnyomodott a gomb; tul messzirol probalta
nyitni a kocsit es nem ment, stb.], tehat ajtot nyitni ilyen szempontbol
konnyebb, mint immobilizert kikapcsolni.

: Errol meselnel tobbet? Egy RFID is lehet aktiv es kuldhet vissza
: feldolgozott jelt (tehat megoldhato az authentikacio), de fogalmam sincs
: a gyakorlatban mikent mukodik egy immobilizer...

Az immobilizer ketiranyu adatkommunikaciot valosit meg, de a beazonositas
csak egyiranyu. A motorelektronika kuld egy veletlenszamot a kulcsnak, ez
visszakuldi kodolva, ami alapjan a motorelektronika eldonti, hogy
hajlando-e elindulni vagy sem. Tehat maga a kocsi tovabbra sem azonositja
magat a kulcsnal. Ha viszont mar nyitva van a kocsi, egyszerubb a
motorhaztetot kinyitni es az elektronikat egy sajat gyartmanyura
lecserelni, mint az immobilizer kodjat foltorni. Egy challenge-response
eljaras csak akkor nyujtana tobb vedelmet, ha a kulcsot nem lehetne
elforditani kicserelt motorelektronika eseteben
(gyujtaskapcsolo-motorelektronika kolcsonos beazonositasa a
kulcs-motorelektronika beazonositas mellett). Ezt viszont meg lehet
kerulni a kabelek levagasaval es kezi rovidrezarasaval (lasd regebbi
filmekben az autolopasos jeleneteket).

Az RFID megoldasok alacsony frekvencian (tipikus frekvencia pl. 125 kHz
kornyeke -- ez orszagonkent valtozik a kulonbozo szabvanyok miatt)
uzemelo, induktivan csatolt rezgokorok. A magneses csatolas miatt a
kulcsnak az un. bazisallomas tekercse kozeleben kell lennie. A kulcs maga
teljesen passziv, a mukodesehez szukseges energiat a magneses mezobol
szerzi be [rezgokor kozelebe tartott masik rezgokor elkezd rezegni, egy
egyeniranyito diodaval es kondenzatorral ebbol elo lehet allitani az
elektronikanak a tapfeszt]. Ebbol kifolyolag bonyolult elektronikat nem
lehet a kulcsba tenni, mert a mezobol kiveheto teljesitmeny veges, a
felveheto aram a rezgokorok kialakitasatol fuggoen max. pa'r 10 uA
nagysagrendu. Tovabba az adattovabbitas sebessege is korlatozott (1 kbit/s
nagysagrend), tehat hosszu kodokat szinten nem lehet kuldozgetni, mert a
sofor nem hajlando kivarni masodperceket, amig a kulcs authentifikacioja
megtortenik.

Az adattovabbitas a kulcsbol a bazisallomas fele ugy tortenik, hogy a
kulcs a digitalis adatok fuggvenyeben valtoztatja a rezgokor josagi
tenyezojet (magyarul ki-be kapcsolgat egy a rezgokorrel parhuzamosan
kapcsolt ellenallast). A bazisallomas ezt az aramfelvetele ingadozasaban
erzekeli, tehat megvan a digitalis adat tovabbitasa. Ha jo a kulcs, akkor
lehull a vedelem. Ez megoldastol fuggoen tobb dolgot jelenthet: meghuz az
elektromagnes, amitol oldodik a kormanyzar; engedelyezi a
motorelektronikat (kozelebbrol: engedelyezi az inditomotort vagy a
befecskendezest) -- ill. a fentiek tetszoleges kombinacioja.

Hogy hogyan nez ki egy ilyen e'lo"ben, azt pl. Mitsubishieknel lathatod:
http://www.meaa-mea.com/products/b_immobilizer.asp

A bazisallomas a kis fekete doboz a gyujtaskapcsolo folott, a rezgokor
tekercse pedig a gyujtaskapcsolo feher muanyagja kore van tekerve.

Az ajtonyitasnal szinten van idokorlat, ami raadasul sokkal szigorubb az
immobilizerenel. Tegyuk fol, hogy mindket esetben 0,5 sec a megengedett.
Amig az immobilizernel ennyi ido alatt "csak" par bitet kell tologatni a
vezetekeken, addig az ajtonyitasnal a komplett mechanikat is mukodesbe
kell hozni, ami eltart parszaz ms -ig. Cserebe 433 MHz-en kb. a tizszeres
adatatviteli sebesseget lehet elerni, a kulcsban is van elem (be lehet
epiteni komolyabb elektronikat is).

Felmerulhet a kerdes, hogy ha a kulcsban ugyis van elem a 433 MHz-hez,
akkor minek RFID az immobilizernek? A valasz egyszeru: ha lemerult az elem
(vagy -40 fok van, ahol a 3V-os lithiumelem kapocsfeszultsege ugyis a beka
feneke alatt van, raadasul jo nagy belso ellenallasa is van, tehat az
elektronika nem muxik), az ajtot meg mindig ki tudod nyitni a kulccsal
mechanikusan, viszont az immobilizert mar nem tudod kikapcsolni, es ez
azert mar kicsit kellemetlenebb...

Udv,
marky
+ - talalkozo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,


a talalkozorol tovabbi informaciok:

1., Bar az iskolaban 400 az ebed, a polgarmester 
javaslatara a helyi bisztroban ebedelnenk. A menu javaslat:

szombat - zoldegleves, brassoi (fakultativ sor, bor, udito)
vas. - gyomolcsleves, rantott v. sult csirkecomb (eros 
kave, sok udito)

Ez mindket napon 500 Ft/fo lenne.

2., Bar a panzio a focipalya mellett van, a tali szinhelye 
az egyebkent is festoi (aszfaltos) iskolaudvar lenne. Itt 
lehetne felsorakozni, ugyeskedni, stb. Sajnos Bernecen 
gyorsulasi verseny szervezesere nincs lehetoseg, a faluban 
egyebkent sem, a falun kivul pedig ki latja, de hivatalosan 
nincs. Az focipalyat egy 1200S Ladaval az utobbi idoben 
felszantottak, ertheto az aggodalom. Vigasztalodjatok: 
egyebkent is gyengelkedik az elso golyalabam, ezert nem is 
merkozhetnek :-) 

3., A falu komoly esemenynek tekinti, hogy egy orszagos, 
sot, nemzetkozi talalkozo jon letre. Ezert a polgarmester 
szemelyesen jelen lenne, es az erdeklodoket vegigkiserne a 
falun. A tajhaz latogatasat en is nagyon javaslom, 
dobbenetes, milyen eletszeruen elmeseli a neni a regi paloc 
eletet.

4., A helyi gepmuhelyben tanulmanbyozhatjuk a kombajn, 
traktor stb. mukodeset :-) Nekem ez tenyleg erdekes.

5., A kemencei kisvasutat komoly muszaki akadaly 
kivetelevel elinditjak a tiszteletunkre. A tav nem nagy, de 
olyan vonalon, ahol a mozdonyvezeto az utiranyra keresztben 
ul, nem sokan utaztatok meg!

6., Bar volt, aki mar most szombaton elindult volna 
(bocsanat, Simpson ur), megis az idopont: nov. 30-dec. 1, 
erkezes akar nov. 29-tol. A faluban ki lesz tablazva a 
gyulakezo helye. Hazafele a szlovakiai tankolas utan ujra 
egyutt indulhatnank Pest fele, egy egyebkent zart festoi 
erdeszeti uzemi uton at (nagyon jo minosegu), utba ejtve a 
nogradi varat (gyonyoru szep!).

7., A menut es a szallast tisztazando (szallaskoltseg: az 
egesz panzio 20000/alvok szama), e het szerdaig a 
szallasigenyeket es a menujavaslatot veglegesen kozoljetek 
velem lehetolag e-mailben. Bernecebarati var Benneteket!

8., Jo idot rendeljetek.

avi
06-30-93-43-594
+ - talalkozo (mind) VÁLASZ  Feladó: (cikkei)

Sziasztok,


a talalkozorol tovabbi informaciok:

1., Bar az iskolaban 400 az ebed, a polgarmester 
javaslatara a helyi bisztroban ebedelnenk. A menu javaslat:

szombat - zoldegleves, brassoi (fakultativ sor, bor, udito)
vas. - gyomolcsleves, rantott v. sult csirkecomb (eros 
kave, sok udito)

Ez mindket napon 500 Ft/fo lenne.

2., Bar a panzio a focipalya mellett van, a tali szinhelye 
az egyebkent is festoi (aszfaltos) iskolaudvar lenne. Itt 
lehetne felsorakozni, ugyeskedni, stb. Sajnos Bernecen 
gyorsulasi verseny szervezesere nincs lehetoseg, a faluban 
egyebkent sem, a falun kivul pedig ki latja, de hivatalosan 
nincs. Az focipalyat egy 1200S Ladaval az utobbi idoben 
felszantottak, ertheto az aggodalom. Vigasztalodjatok: 
egyebkent is gyengelkedik az elso golyalabam, ezert nem is 
merkozhetnek :-) 

3., A falu komoly esemenynek tekinti, hogy egy orszagos, 
sot, nemzetkozi talalkozo jon letre. Ezert a polgarmester 
szemelyesen jelen lenne, es az erdeklodoket vegigkiserne a 
falun. A tajhaz latogatasat en is nagyon javaslom, 
dobbenetes, milyen eletszeruen elmeseli a neni a regi paloc 
eletet.

4., A helyi gepmuhelyben tanulmanbyozhatjuk a kombajn, 
traktor stb. mukodeset :-) Nekem ez tenyleg erdekes.

5., A kemencei kisvasutat komoly muszaki akadaly 
kivetelevel elinditjak a tiszteletunkre. A tav nem nagy, de 
olyan vonalon, ahol a mozdonyvezeto az utiranyra keresztben 
ul, nem sokan utaztatok meg!

6., Bar volt, aki mar most szombaton elindult volna 
(bocsanat, Simpson ur), megis az idopont: nov. 30-dec. 1, 
erkezes akar nov. 29-tol. A faluban ki lesz tablazva a 
gyulakezo helye. Hazafele a szlovakiai tankolas utan ujra 
egyutt indulhatnank Pest fele, egy egyebkent zart festoi 
erdeszeti uzemi uton at (nagyon jo minosegu), utba ejtve a 
nogradi varat (gyonyoru szep!).

7., A menut es a szallast tisztazando (szallaskoltseg: az 
egesz panzio 20.000/alvok szama), e het szerdaig a 
szallasigenyeket es a menujavaslatot veglegesen kozoljetek 
velem lehetolag e-mailben. Bernecebarati var Benneteket!

8., Jo idot rendeljetek.

avi
06-30-93-43-594

AGYKONTROLL ALLAT AUTO AZSIA BUDAPEST CODER DOSZ FELVIDEK FILM FILOZOFIA FORUM GURU HANG HIPHOP HIRDETES HIRMONDO HIXDVD HUDOM HUNGARY JATEK KEP KONYHA KONYV KORNYESZ KUKKER KULTURA LINUX MAGELLAN MAHAL MOBIL MOKA MOZAIK NARANCS NARANCS1 NY NYELV OTTHON OTTHONKA PARA RANDI REJTVENY SCM SPORT SZABAD SZALON TANC TIPP TUDOMANY UK UTAZAS UTLEVEL VITA WEBMESTER WINDOWS