1. |
Re: Re: Egzaktsag, mi a baJ? - (mind) |
24 sor |
(cikkei) |
2. |
muveszet es tudomany (mind) |
144 sor |
(cikkei) |
3. |
Re: Re: Egzaktsag, mi a baJ? - (mind) |
269 sor |
(cikkei) |
|
+ - | Re: Re: Egzaktsag, mi a baJ? - (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Egzaktsag_math def:
1) amit allitasz, annak jelentese egyertelmu
2) amit allitasz, az ellenorizheto, jelentesenek megfeleloen.
a)Ha absztrakt dolog, akkor bizonyitani kell
b) Ha valosagos dolgokra vonatkozik, akkor ellenorizni: igazolni vagy cafoln
i.
a tudomany megfelel a ket kovetelmenynek.
a vallasok mar az 1)-es pontnak sem felelnek meg, nem egyertelmu a jelentes, es
ezert nem is ellenorizheto ez a jelentes, de egyebkent sem ellenorizheto a je
lentes.
a vallasos allitasok ezert nem hordoznak egyertelmu kognitiv tartalmat.
ez volt az, amibol kiindultunk, amit en allitottam. ehhez kepest a numerikus po
ntossag masik kerdes, Tamas elterelte a temat.
math
(webes bekuldes, a bekuldo gepe: club.kfki.hu)
|
+ - | muveszet es tudomany (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Kedves Lien!
A muveszet, filozofia, es tudomany szetvalasztasarol beszeltunk. azt
mondtad, hogy az elmeletem e kerdesben jol osszeallt, de meg egy par
kerdeses esetet hoztal szoba.
>A tudomanyegyetemeken tanitanak filo-
>zofiat es muveszettortenetet egyarant.
Ennek sok oka lehet.
Eloszor is az en rendszeremben a muveszettortenet tudomany, igaz torteneti
tudomany.
A filozofia pedig metatudomany, es tudosoknak miert is ne tanitananak
metatudomanyt, modszertant? Legalabb nem csak megtanuljak, hogy hogyan kell
kutatni, es mik a tudomanyuk eredmenyei, hanem azt is, hogy mi az elmelete
annak,hogy hogyan kell kutatni.
Peldaul Karl Popper: A tudomanyos kutatas logikaja.
aztan meg csak a szeles muveltseg kedveert is tanulhatnak, mi peldaul ugy
tanultunk muveszettortenetet, mert a prof azt mondta: a muveltsegunk legyen
eszelesebb koru. A tudomanyfilozofia elsosorban a tudas elenorzesenek
kontextusarol szol, a felfedezes kontextusaban elismeri az "intuicio"
szuksegesseget. Intuiciohoz motivaciot a muveszet is adhat akar.
>A leiro tudomanyokat is a tudomanyok koze
>sorolhatjuk. Sokan valljak a tortenet-
>tudomanyrol, hogy fele tudomany, fele
>muveszet.
A tortenelem egyaltalannem muveszet, hanem helyesen mondod, sok benne a
leirotudomany. A tudomanynak ket kerdese van:
- Mi a dolgok torteneseinek szabalyai?
- Mi hogyantortent?
Lathatoan az elso az altalanosabb. Az elsore megvalaszolasara alkalmasak az
univerzalis allitasok. a masidok valaszai egyedi allitasok. az egyedi
allitasok vagy tapasztalati allitasok, vagy pedig tapasztalati allitasokbol
es univerzalis allitasbol kovetkeztetett allitasok.
Peldaul: Tapasztalati allitas: Lattam, ahogy Gavrilo Princip megolte
Ferdinand tronorokost.
kovetkeztetett allitas: Azt olvastam valamelyik feljegyzesben, hogy Zrinyi
Miklost vadkan olte meg, es ez a feljegyzes hitelesnek latszik, ebbol arra
kovetkeztetek, hogy Zrinyi Mikpst valoban vaddiszno olte meg.
Lathato, hogy az ilyen kovetkeztetes fugg attol, hogy milyen altalanos
allitat tekintek ervenyesnek, azaz a tortenelem elmeletrtol.
De torteneti jelelgu resz mas tudomanybanis lehet,peldaul a
csillagaszat,geologia, es hasonlok. Itt jobban latszik, hogy altalanos
torvenyeket is probalnak emopirikusan felallitani estapasztalati adatokbol
kovetkeztetni a tortenetre.
Jo tortenettudomanynal ez szinten igy van (volna).
Visoznt ez nem a muveszet, vs tudomany kerdese, hanem a tudomanyonbelul ket
fajta megkulonboztetese. Mind a ket fajta thatarozottan tudomanyos, hiszen
egyedi es altalanos torveneykrol es empririkus tapasztalatokrol van szo, es
logikai kovetkeztetesekrol. Csak az mas, hogy mibol mit kovetkeztetunk.
Egyiknel a tapasztalatbol az elmeletre, aztan az elmeletbol es
tapasztalatokbol ismeretlen tapasztalati dolgokra: a multra.
>Terhat a dolgok a valosagban
>keverednek. Csak logikai osztalyozasunk
>tudja megkulonboztetni a valo vilag elvalaszt-
>hatatlanul osszeszovodo reszeit.
Igen, amit bizonyos szempontbol elvalasztunk, az mas szempontbolkeveredhet.
Vagy amit elmeletileg szetvalasztunk, azt pancserek gyakorlatban
osszekeverhetnek.:)
>Keresed es kerdesed absztrakt dolgok ,
>pontosan nem merheto dolgok megkulonboz-
>tetesere kert fel. Mertekegyseg es dimenzio
>nelkuli fogalmak osszehasonlitasara vallakoztam.
>Pontosan csak a suly , az ido, a tavolsag es
>a tobbi fizikai entitas hasonlithato ossze.
Nincs szukseg itt meresekre, itt a kituzott celok kulonboztetnekmeg,
ezeknemfolytonos, nem diszkret, hanem enumeralt tipusok: Mas es mas a cel.
Mas a muveszet, es mas a tudomany celja. A filozofianak meg a szintje mas.
>Bizonyara megerted, miert voltam pontatlan
>a kulonbsegek felsorolasaban. Az elvalaszthatatlan
>reszek kivagasa az egesz minoseget valtoztatja meg.
>Ezert hagyjuk, hogy a filozofia es a muveszet
>elvalaszthatatlanul szarnyaljon titokzatos, >transzcendens celjai fele.
Nem, nem ertem, hiszen szerintem.
1) A filozofianak es muveszetnek adhatok jo celok.
2) Ez alapjan elvalaszthatoak egyamstol
3) Ezalapjan ugyan kiesik a filozofiabol bizonyos hires emberek eletmuve,
viszont
>Mi a transzcendens ? - kerdezed.
>Az a rejtely. ami kimutat a let kozvetlenul
>megtapasztalhato vilagabol, de megis itt van
>lathatatlanul elottunk.
Aha, tehat ami kozvetlenul nem megtapasztalhato az transzcendens?
Tehat a kozvetlen empirikus erzekleteken kivul minden transzcendens? Az
elektronok is? A tudomany akkor ilyenertelemben szinten transzcendenssel
foglalkozik nem?
Mit jelent egeszen pontosan a "kozvetlenul megtapasztlhato"?
Vajon ha egy labdat a vizen tukrozve latok, az mar nem kozvetlenul
megtapasztalt ddolog? Es vajon a labdat egyenesben nem a feny altal, azaz
kozvetve latom? Nem egy osszetett erzekelesi folyamat altal latom, amiben
ugyanugy van kozvetlen dolog,mint amikor az elektronrol, evoluciorol,
szeretetrol elmelekedek?
Vannak itt hatarok< Szerintem itt most kivetelesen nincs hatar, nem szabad
megkulonboztetni.
>Pl. : a szeretet.
>Biztos te is jol ismered a biologusok
>kiserleteit a majom muanyaval.
>Nem eleg a kismajom fiziologias szuk-
>segleteirol gondoskodni. Ha nem kap
>szeretetet a szo:ro:s muanyatol, akkor
>elpusztul.
a szeretet kozvetve megtapasztalhato dolog, azaz tulajdonkeppen empirikus
szintrol nezve komplex fogalom. Mint az peldaul az elektormagneses mezo.
Nm latom az elvi kulonbseget.
Nem latom a "transzcendens" fogalmanak altalad hasznalt ertelemben az
ertelmet. Mire joez a fogalom? ahogy te hasznalod, a transzcendenst, az
csupanazt jelenti, hogy nem kozvetlen erzekszervi tapasztalat. a muveszet,
filozofia, tudomany egyarant tul lep ezen, kozvetett dolgokkal foglalkozik,
atudomany es filozofia logikai kovetkeztetes altal. A muveszet pedig
fantazia altal.
>A filozofia es a muveszet kozti kulonbseg
>pedig valoban abban az iranyban lathato, amerre
>mutattal. Csak messzire mutattal, amit az atlag
>ember szeme mar nem lathat pontosan.
Mi itt nem atlagemberek szintjen akarunk diskuralni,mert akkor ennyi erovel
pletykalhatnank a Baratok-kozt esemenyeirol is,csak hat az nem filozofia.:)
math
|
+ - | Re: Re: Egzaktsag, mi a baJ? - (mind) |
VÁLASZ |
Feladó: (cikkei)
|
Szakacs Tamas:
>Ezt ugy tudnam osszefoglalni, hogy az az egzaktsag,
>ami Math kovetelmenyeiben rejtozik, az szerintem
>messze nem all a tudomanyra -- erre vonatkoztak a
>peldaim is. Ugyanakkor az az
>egzaktsag, amely szerintem ertelmesen elvarhato a
>tudomanytol, a termeszettudomany eseten fennall (a
>tarsadalomtudomanyok eseten viszont meg ebben az
>ertelemben sem).
1) Szerintem az az egzaktsag, amit en elvarok, azt a
tudomany teljesiti. Esetleg nehany magat tudosnak
nevezo valaki lehet, hogy megszegi, de hat az
emberek tokeletlenek, ember torvenyek alol altalaban
vannak kivetelek.
2) En ugy latom, hogy te megprobalod az en
egzaktsagkriteriumomba becsempeszni egy sajat
kriteriumodat, a numerikus pontossag kovetelmenyet.
Azaz azt, hogy a tudomanynak mindent ki kell tudnia
szamolni abszolut pontossagra. De ez az en
kovetelmenyeim kozott nem szerepel, es nem is
kovetkeizk beloluk.
Tehat szalmabab ervelest folytatsz: egy masik
kriteriumot csempeszel be, es aztan diadalittasan
bebizonyitod, hogy nem teljesiti a tudomany. Nana,
hogy ki lehet talalni olyankriteriumot, amit a
tudomany nem teljesit.
3) Miert nem teljesiti a tarsadalomtudomany
ugyanazokat a kriteriumokat, mint a
termeszettudomany? szerintem a tudomanyossag
szempontjabol ugyanolyan kriteriumokat kell
teljesitenie. Igaz, hogy gyakorlatilag a
tarsadalomtudosoknak nevezett illetok tenyleg
sokszor elmaradnak ebben, de ezert a
tarsadalomtudomanyt ismegtisztitani kellene az ilyen
dolgoktol, hogymegfelelo tudomanyos szinvonalra
emelkedjen.
4) Vegyuk azokat a kriteriumokat, amiket szerinted
teljesit a tudomany. Mik ezek? Teljesiti ugyanezeket
a kriteriumokat a vallas? avagy a te "elmeleted"?
>Demonstralom a tobbtest-problemaval: Math is
>belatta nagy nehezen, hogy nem tud a sajat
>ertelmeben egzakt megoldast adni ra. Azt meg
>nem latta be ugyan, hogy ettol meg megoldast mond a
>csillagasz is,
Mivel nem igazoltad. Eddig csupan allitottal valamit
a csillagaszokrol, de nem igazoltad.
> Ugyanakkor szerintem tokeletes
> megfogalmazas az -- legalabbis, ha egyforman
>ertjuk a szigoru egzaktsagot esetleg akar
>nelkulozo becslest --, hogy becsulni tudjuk a
>hibat. Egy numerikus
>modszer lehet, hogy nem ad egzakt hibaerteket, de
>ettol meg sokszor jol becsulhetjuk.
Ha nincs egzakt hibaerteked, akkor a becsles
"josaga" egy definialatlan fogalom.
Adok egy numerikus modszert: a harom test mindvegig
a kezdopozicioban marad. Ez a megoldas nagyon
egyszeruen szamolhato, nem tudom az eljaras hibajat,
de semelyik masik eljarasnak sem tudjuk az egzakt
hibahatarat. Nos a te elveid szerint akkor ez a
modszer is jo numerikus modszer.
Ez azert elfogadhatatlan.
Az en elvem: egy numerikus modszer akkor szamit
egzakt megoldasnak, ha tudjuk a hibajat egzakt modon
felulrol becsulni. Az a jobb numerikus modszer,
aminek kisebb a hibaja. Ha ez nem egyertelmu, akkro
kulonfele definiciokkal, kulonfele mertekek adhatoak
egy numerikus eljaras josagara.
>Pl. az allatorvosi tobbtest-problema eseten
>numerikusan nagyon szepen meg tudjuk oldani a
>problemat, es ha egzakt hibaerteket nem
>is tudunk szamolni, azert nagyon is jol
>becsulheto... Epp ezert van helye azt mondani, hogy
>ez is megoldasa a problemanak, es nem
>kell azt mondani, hogy egzaktsag hijan meg
>megoldasnak sem nevezheto!
nincs helye, mert akkor az en numerikus eljarasomat
is megoldasnak kellene tekinteni, ami abszurd.
>> A tudomany nem tehet arrolhogy a vilag
>> ilyen, van benne hatarozatlansagi relacio, es
>>hogy 'elvileg' se lehet mindent kiszamitani,
>>kezdoallapotot megmondani.
>Termeszetesen szo nincs arrol, hogy a tudomany
>tehetne arrol, milyen a vilag! :-) Viszont azert a
>vilag szettorheti a tudomany egzaktsagat, ha eppen
>olyan...
butasagot beszelsz. megint pongyolan hasznalod
ugyani a fogalmakat. az "egzaktsag" a kutatasi
modszer tulajdonsaga. ez fuggetlen a vilag
milyensegetol, tehat a vilag milyensege nem
befolyasolja. ha en azt mondom, hogy egy X egzakt
modszerrel kutatom a vilagot, akkor a vilag
ciganykereket is hanyhat, akkor is kutathatom
tovabbra is azzal a modszerrel a vilagot.
ha a vilag extrem modon nem megfelelo, akkor ennek
csak az lesz a kovetelmenye, hogy a modszerem nem
lesz eredmenyes a kutatasban. de en ettol meg
ragaszkodhatnek hozza.
namost a tudomanyos modszer az egyenlore eredmenyes,
illetve ahol megvannak akorlatai, ott mas modszer
sem bizonyult jobbnak.
mert peldaul ahol a Heisenberg relacio miatt a
tudosnak azt kell mondania, hogy a reszecske
helyzete es lendulete a [0,1]x[0,1]
intervallum-szorzatban van, ott semmilyen mas
modszerrel sem kapsz jobb eredmenyt.
a tudos egzakt: egyertelmuen meghatarozta azt, amit
meg lehetett hatarozni.
az egzakt megoldas helyett nem jobb az unegzakt
megoldas:
"en ugy erzem, hogy a reszecske helyzete 0.5
lendulete 0.5, de az is lehet, hogy nem"
vagy
"a kinyilatkoztatas szerint, a reszecske helyzete
0.5 lendulete 0.5, de ellenorizni nem lehet"
ezek az allitasok nem visznek elorebb. ahol a
tudomanyos tudasunk elott kaadaly van, ott minden
egzakt tudas elott akadaly kerult, es az unegzakt
"al-ismeret" ugyan mondhat valamit, de az semmivel
sem er tobbet, nem is jelent tobbet valojaban.
mert mi a halalt akar az jelenteni, hogy "a
kinyilatkoztatas szerint ennyi, de nem
ellenorizheto"?
ha meg ellenorizheto, akkor egzakt modon is tovabb
lehet lepni.
viszaterve. zovala vilag nem torheti meg a tudomany
egzaktsagat, ha egyszer az egzaktsag modszertani
kerdes. lehet, hogy nehany ember lemond az
egzaktsagrol, de akkor ok nem tudosok ezzel mar.
az egzaktsag a modszer, a tudas ismerve. egesz
egyszeruen az egzakt tudasnak van egy olyan
tulajdonsaga, ami a nem egzakt al-ismeretnek nincs:
az, hogy egzakt, hogy informaciot tartalmaz, hogy
van kognitiv tartalma.
az unegzakt dolgoknak nincs kognitiv tartalma, a
kevert dolgokban pedig az egzak resz hordozza ezt a
tartalmat, a tobbi meg nem.
>bizonytalansag akkora tavolsagra sodorhatja
>egymastol a kulonbozo lehetosegeket,
>hogy nincs ertelme azt mondani, hogy 'ekkora
>hibaval ervenyes a megoldas'.
lehet,hogy nincs ertelme ezt mondani, de akkor is ez az egyetlen, amit egzakt m
odon mondhatunk. lehet valaztani: ezt mondjuk egzakt modon, nem mondunk semmit,
vagy unegzakt modon mondunk valamit.
az elso ket valasztas tudomanyos, a harmadik nem tudomanyos. a harmadik valaszt
as sem er semmivel tobbet ebben az esetben. visoznt a nagyon sok esetben az els
o valasztas tobbet er.
tehat az elso valasztas kovetkezetes valasztasa a legjobb modszer.
math
(webes bekuldes, a bekuldo gepe: club.kfki.hu)
|
|